Dlaczego audyt SEO i UX jest ważny przed rozpoczęciem działań marketingowych?
Użyteczność strony internetowej oraz jej pozycja w wyszukiwarkach są kluczowe nie tylko dla branży e-commerce. Zadbaj o witrynę swojej firmy i pozwól jej przyciągać klientów.
Audyt przeprowadza się w celu skontrolowania prawidłowości przebiegu pewnych procesów i wychwycenia tego, co ewentualnie należałoby zmienić, ulepszyć, poprawić, by firma miała szansę rozwinąć swój potencjał, sprostać oczekiwaniom klientów. Tak samo jest w przypadku audytu UX i SEO, lecz te można, a nawet powinno się wykonać jeszcze przed opublikowaniem strony.
Na czym polega audyt UX?
Audyt UX to przegląd techniczny strony www. Dzięki niemu dowiesz się, czy działa ona sprawnie, na jakie ewentualne trudności mogą napotkać jej odbiorcy oraz jak je zlikwidować.
Najczęściej taka kontrola zlecana jest w sytuacji, gdy widoczny jest spadek konwersji, mniejszy ruch na stronie, gdy klienci spędzają na niej pewien czas, wrzucają produkty do koszyka, a potem znikają i słuch o nich ginie. Do takich sytuacji dochodzi z różnych powodów. Może brakować metody płatności, którą preferują internauci, albo przeciwnie, użytkownik zarzucony jest liczbą informacji, w dodatku przekazanych w sposób chaotyczny. Może nie rozumieć polityki zwrotów czy formy dostawy albo strona po prostu ładuje się zbyt długo. Ciężko będzie znaleźć przyczynę “na piechotę”, zdecydowanie skuteczniejszy będzie kompleksowy audyt sklepu internetowego.
To zbiór zadań, które pomagają zidentyfikować problem powstały na stronie internetowej. Całokształt procesów nakierowany jest na to, by strona była maksymalnie czytelna, przyjazna dla użytkowników i sprzyjała podejmowaniu określonych działań np. zakupowi Twoich produktów, powierzeniu zleceń itp. Sam audyt nie rozwiąże problemów, ale wskaże je, postawi diagnozę, która przybliży Cię do celu, jakim jest poprawa konwersji.
Po przeprowadzonym audycie otrzymasz raport, w którym znajdziesz opis projektu, zastosowane metody (mapa podróży użytkownika, analiza konkurencji, testy A/B, analiza strony, wywiad z użytkownikami itp.), a także rezultat i rekomendacje dotyczące zmian. Możesz je zastosować zgodnie z sugestiami audytora, lecz nie masz takiego obowiązku.
Kiedy przeprowadzić audyt UX?
Najczęściej przedsiębiorcy zlecają taką kontrolę w sytuacji, gdy coś nie działa. Zdecydowanie bezpieczniej jednak dla biznesu jest robić to regularnie, minimum raz w roku, by nie dopuścić do momentu, w którym będziesz tracić klientów i spadnie Ci sprzedaż.
To dlatego audyt UX warto przeprowadzić już na samym początku, zanim jeszcze strona trafi do powszechnego użytku. Nie warto ryzykować, bo w końcu własna witryna jest inwestycją i ma za zadanie pomóc Ci w promowaniu biznesu. Od początku zrób to dobrze. Zadbaj o dostosowanie wyglądu oraz funkcjonalności strony do potrzeb użytkowników.
Potem pamiętaj jednak potem o systematycznym przeprowadzaniu audytów, a także nie wahaj się go zlecić każdorazowo, gdy spadnie konwersja strony. Tej inwestycji dziś nie warto bagatelizować.
Na czym polega audyt SEO?
Audyt SEO to wielopłaszczyznowe działania, które obejmują między innymi: kontrolę indeksowania podstron, unikalność i objętość treści, sprawdzenie struktury linków zewnętrznych oraz wewnętrznych, ocenę fraz kluczowych, widoczności strony na różnorodnych urządzeniach mobilnych, wychwycenie błędów w witrynie, jej słabych stron. Jeśli chcesz wykonać Audyt SEO sklepu, możesz skorzystać z usług Mayko – https://mayko.pl/audyt-seo-sklepu/.
Tego rodzaju kontrola ma na celu ocenę pozycji strony w wyszukiwarkach oraz analizę czynników, których poprawa mogłaby tę pozycję podnieść. Badanie sprawdza strukturę kodu, jak również poziom optymalizacji treści znajdujących się na stronie. Analizie poddane są także frazy kluczowe związane z branżą, działalnością firmy. Bazując na wynikach audytu SEO, można zaplanować strategię pozycjonowania strony. To dlatego warto przeprowadzić taką kontrolę jeszcze wówczas, gdy strona jest w budowie.
Audyt SEO pomoże Ci wydobyć maksymalny potencjał Twojej witryny. To bardzo ważne w kontekście biznesowym. Strona www jest obecnie podstawową wizytówką firmy. Regularne dbanie o nią, aktualizowanie, dodawanie treści i pilnowanie jej pozycji w wyszukiwarkach zaprezentuje Cię jako profesjonalistę, godnego zaufania, zaangażowanego przedsiębiorcę, a jednocześnie zwiększy ruch na stronie i pomoże zmaksymalizować zyski.
Audyt sklepu internetowego, witryny biznesowej, platformy wskaże Ci kierunek działań marketingowych, dlatego warto zacząć od niego promocję swojej marki.